Da Coronavirus for alvor tog fart i USA sidste år, var det via lytteværktøjer og løbende omdømmemåling, at Novo Nordisk blev opmærksom på et issue, som krævede øjeblikkelig handling. På grund af den udbredte brug af sundhedsforsikringer via jobbet stod mange nye arbejdsløse amerikanske diabetespatienter nemlig pludselig uden dækning til at betale for deres livsvigtige insulin. Og analysen af data indikerede, at en stor del af patienterne ønskede og forventede, at Novo Nordisk som en ansvarlig virksomhed gik ind og blev en del af løsningen.
Som global virksomhed har Novo Nordisk for nyligt taget sit omdømme-arbejde til nye højder med real-time målinger ved hjælp af kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML). Det gør det hver dag muligt at analysere omkring 30 millioner datastykker fra 8 millioner kilder i offentligt tilgængelige online og sociale medier verden over. Disse suppleres med kvartalsvise interessent-målinger i en lang række lande.
Vice President Torben Bo Bundgård fortæller om håndteringen af den lurende krise i USA og hvordan løbende omdømmemålinger i dag bruges i Novo Nordisk som et led i både issues management og den strategiske rådgivning af ledelsen omkring opbygningen og bevarelsen af et stærkt omdømme.
Torben viser processen fra dataindsamling over analyse til evaluering og handling, med eksempler på hvilke måleparametre, Novo Nordisk lægger vægt på, når et potentielt problem identificeres, flages og efterfølgende håndteres.